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viernes, 29 de noviembre de 2019

Alejandra

Alejandra
De Virna Molina y Ernesto Ardito
La Argentina, 2013

"Me olvidaba de decirte que la Maga de Rayuela me hizo recordarte en algunos relámpagos".
Ivonne Bordelois, carta a Alejandra Pizarnik

Alejandra, un documental sobre la poeta maldita argentina que trató de "escribir la noche" antes de suicidarse a la edad de 36 años en septiembre de 1972, me fascinó.  Mezclando entrevistas con los amigos y familiares de la poeta con trozos de sus obras, cartas y entradas del diario, los cineastas Virna Molina y Ernesto Ardito nos presenta con un retrato íntimo, si deprimente, de un ser aparentemente nacido para perder.  Me sorprendió saber, por ejemplo, que la futura escritora tomaba anfetaminas desde muy niña a causa de preocupaciones sobre el peso.  Si no está claro que esto fuera la causa de su infelicidad como una adulta, ya llama la atención a las dificultades de entender su vida interior, sus impulsos autodestructivos y, por extensión, su arte.  Molina y Ardito hacen un buen trabajo para no tomar partido.  En un momento, leemos las palabras de León Ostrov, el psicoanalista de Pizarnik: "Mi primera impresión cuando la vi fue la de estar entre una adolescente entre angélica y estrafalaria".  En otro, leemos una carta al psicoanalista escrita por Pizarnik: "Hago el amor con la poesía, músculo a músculo".  El resultado es un film revelador y, correctamente, multidimensional en cuanto a su punto de vista, enriquecido por muchas hermosas fotos a pesar de la angustia en su núcleo.

Virna Molina y Ernesto Ardito

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Alejandra
(documental completo)

Alejandra
(with English subtitles)

domingo, 17 de noviembre de 2019

The Thing on the Doorstep

"The Thing on the Doorstep"
by H.P. Lovecraft
USA, 1937

"It is true that I have sent six bullets through the head of my best friend, and yet I hope to shew by this statement that I am not his murderer" (341).  If it's also true, as I think I've read somewhere, that Lovecraft's conception of a successful supernatural tale hinged on the art of credibly relating something that couldn't have happened, then props to him for that doozy of an opening sentence and the preposterous but entertaining piece of writing that follows.  A Poe-like tale of madness, serial demonic possession and/or both, "The Thing on the Doorstep" waylaid me, the Lovecraft neophyte, with both its odd antiquarian bent and its loving appeal to local flavor (for example, the reference to "Cyclopean ruins in the heart of the Maine woods beneath which vast staircases lead down to abysses of nighted secrets" [349], so laughable out of context, is perfectly convincing here in the fussy secondhand telling by the unreliable narrator).  For non-New Englanders or at least those less enamored of a Weird New England setting on its lonesome, there's also an appreciably obsessive attention to metafictional detail evident in things like the allusion to one Justin Geoffrey--"the notorious Baudelairean poet" who "died screaming in a madhouse in 1926 after a visit to a sinister, ill-regarded village in Hungary" (342)--whom a footnote informs me is a character Lovecraft borrowed from Robert E. Howard's 1931 short story "The Black Stone."  That touch struck me as almost Borgesian, in fact, in terms of its sheer bookish fun.  Rating: PG for pulpy goodness, of course!

Source
"The Thing on the Doorstep," the title tale from The Thing on the Doorstep and Other Weird Stories (New York: Penguin Books, 2001), appears on pp. 341-365 of said collection.